Milovníci cyklistiky, máme pre vás dobré rady

Elektrobicykle sú veľkým hitom posledných rokov a ich popularita stále rastie.

Bicykle s „pomocou“ otvárajú dvere novým skupinám ľudí, ktorí predtým vôbec nejazdili. Navyše bicyklovanie je zdravý šport, posilňuje srdce, spálite prebytočné tuky a do krvi sa vám vylúčia hormóny šťastia.

Pre koho je e-bike

Pre seniorov, ktorí väčšinou nesadajú na bicykle kvôli zdravotným problémom alebo nedostatočnej kondícii, pre nešportovcov, ktorí ešte neobjavili kúzlo zdravého pohybu a tých, časovo vyťažených, ktorí nemajú dostatok času na vybudovanie dostatočnej fyzickej kondície.

Všetkým týmto odstraňujú najčastejšie obavy, ktoré začínajúci cyklisti majú.

Ako na to

Najväčším nepriateľom začínajúcich cyklistov je kopec. S ebikom táto obava odpadá, lebo elektro bicykel vám pomôže dostať sa na vrcholy, o ktorých sa vám ani nesnívalo.

Ďalším problémom je strach zo vzdialenosti. S ebikom sa vám zvýši rádius a vy objavíte vzdialené miesta a nemusíte sa báť, že sa vrátite späť totálne vyčerpaní.

Na čo dať pozor

Ak začínate, treba brať do úvahy niekoľko faktov, ktoré môžu ohroziť nielen vašu bezpečnosť, ale bezpečnosť ostatných v okolí.

V sedle ebiku má majiteľ naraz pocit, že môže vybehnúť kamkoľvek. Pozor, treba rátať s tým, že elektro bicykel má v priemere 20 kilogramov a manévrovať v teréne chce istú dávku cviku.

Pozor pri otáčaní na mieste, nepúšťajte sa hneď do ťažkých terénov, kam by ste pešo nikdy nešli.

Dôležitá je ohľaduplnosť, nezabudnite, že priemerný človek s hmotnosťou 80 kg + váha e-biku cca 20 kg dokáže pri strete s peším alebo ďalším cyklistom napáchať veľké škody nielen na majetku, ale najmä na zdraví. Elektro cyklisti sa totiž zrazu objavujú na miestach, kam sa dostali doteraz len výkonní cyklisti. V horách a na rôznych turistických cieľoch, kde turisti nie sú zvyknutí na väčšiu premávku cyklistov.

Na cyklotrasách sa objavujú aj bežci, mamičky s kočíkmi, pešiaci, kolobežky, treba myslieť na zvýšenú opatrnosť, a rátať s tým, že chodník je väčšinou veľmi úzky a v letnom období frekventovaný.

Nezabúdať na hmotnosť a nabíjačku

Už sme spomínali väčšiu hmotnosť e-biku, ktorá vás dovezie kam potrebujete, ale vyniesť 20-kilový bicykel do tretieho poschodia, ak sa nezmestí do výťahu, môže byť pre niekoho veľký problém. S tým súvisí aj preprava napríklad na dovolenku.

Na ebik sa predávajú špeciálne nosiče na ťažné zariadenia áut. Na strešnú záhradku sa elektrobicykel väčšinou nedá upevniť a nosiče nie sú dostatočné.

Nabíjačka je dôležitou súčasťou e-biku a každý je vybavený iným typom (Bosch, Brose, Fazua a ďalšie). Nespoliehajte sa na to, že ho nabijete na každom rohu akoukoľvek nabíjačkou.

Radenie a jazda na elektrobicykli je iná ako na klasickom. K výkonu sa pridáva ten z motora, prevodové ústrojenstvo bicykla je oveľa viac namáhané. Radiť sa odporúča plynule a čo v najmenšej maximálnej záťaži. Nejazdite celý deň na maximálny výkon s myšlienkou, že váš ebike si s tým poradí. Preťažujete tým motor, batériu, životnosť reťazí a prevodov tým razantne klesá.

A dôležitá rada pre „kutilov“, neskúšajte čipovať a rôzne upravovať maximálne rýchlosti, nemusí sa to vyplatiť.

Autorom textu je Patrik Mrázek, prevzate z portálu blog.kolasvorada.cz
Foto: blog.kolasvorada.cz

Radenie základ spokojnej jazdy

A ešte zopár užitočných rád od odborníka na cyklistiku, konateľa cyklistického obchodu Svorada a nadšeného cyklistu Tomáša Hawerlanda:

„Jednou z najčastejších chýb elektrocyklistov je chybné radenie. Áno máte síce motor, ale stále idete na bicykli, kde platia bežné zásady cyklistiky a ovládanie bicykla. No a s radením je to rovnaké, ako u auta.

Aj to má motor, ale pri rozbehu si musíte „pomôcť“ zaradením najmiernejšieho prevodu. A na štvorke sa jednoducho z križovatky nerozbehnete. Pri bicykli je to rovnaké. Aby neboli motor a ďalšie súčiastky zbytočne namáhané, musíte pre rozbeh použiť ľahší prevod – vzadu na „väčšie koliesko“. Podobne je to aj v teréne, ak sa blíži kopec, musíte podradiť znova dopredu, opäť na ľahší stupeň. Aj tu sa ponúka paralela s autom – na päťke nevybehnete na žiadny kopec, spaľovací motor vám „skape“. Aj pri ebiku bude elektromotor hlasno trpieť.

Vďaka elektrobicyklom sa k jazdeniu dostávajú aj ľudia, ktorí na bicykli jazdili naposledy pre desiatkami rokov, kedy na bežných bicykloch ešte žiadne radenie neexitovalo. Preto nezaškodí pripomenúť, aby ste radili vždy zľahka, bez silného šliapania. Potom reťaz hravo preskočí na novo zvolený prevod.

Pokiaľ budete radiť a aj silno šliapať, budete počuť strašné zvuky ako reťaz zúfalo preskakuje po zuboch na kazete. Jediný, kto z takéhoto radenia bude mať radosť, je váš servisák. Čoskoro sa totiž stretnete pri nákupe novej reťaze.

U e-biku je to s radením o niečo zložitejšie, ako u bežného bicyklu. Nezabudnite na to, že silu, okrem vás dodáva aj motor. Ten reaguje na vaše šliapanie a niekedy pridá viac sily, ako očakávate. Chce to trocha cviku a hlavne radiť skôr, než vaša rýchlosť klesne.

A ešte jedna rada. Nepodceňujte spiatočnú cestu, hlavne v horách. Kontrolujte si stav batérie – jazda na vybitom bicykle je v teréne skutočne za trest.

A posledná rada. Do kopca idete pomalšie, vidíte pred sebou dvíhajúcu sa cestu a cieľ – dobiť vrchol. Zabúdate vnímať rozbitý terén, občas výmoľ, bicykel všetko prejde a vy sa cítite pri nízkej rýchlosti komfortne. A ani si nevšimnete, kam ste sa až dostali.

Ale cesta späť so zjazdami, môže byť pre neskúseného jazdca peklom. Bicykel sa rozbieha stále rýchlejšie, nerovnosti začnú robiť problémy, chýba vám odhad a odvodňovacia ryha v ceste, ktorú ste smerom hore hravo prešli, vás môže škaredo prekvapiť. Myslite teda na to, že je dôležité sa hlavne bezpečne vrátiť.“

Vaše otázky a pripomienky píšte na : vivasenior@vivasenior.sk